JAAROVERZICHT 2015 haven Zeebrugge

Opvallend Absoluut record nieuwe wagens: 2.427.950 (+10,3%) Roro: Scandinaviëhub absoluut record +11%, UK-hub versterkt +6,2%

Sterke daling in tonnage containers (-23,8%)

Record aantal cruises (111) en aantal cruisepassagiers (471.084)

Stijging in aantal shifts havenarbeiders (+6,5%)

Stijging aantal schepen: 7.888 in totaal (+2,2%)

Omzet Vlaamse Visveiling stijgt +2,3%, 74,5 miljoen euro Trafiekcijfers

De roll-on/roll-off trafiek (13.450.995 ton ; +3,1%) wordt gekenmerkt door een stijging op het Verenigd Koninkrijk (6,2%), in het bijzonder op bestemmingen Tilbury en Teesport en een sterke groei op Scandinavië (+11%).

Bijzonder is de versterking van de Scandinaviëhub. In totaal is Zeebrugge door 14 diensten verbonden met de Scandinavische landen Denemarken, Finland, Noorwegen en Zweden. De rederij Swedish Orient Line (SOL) werd dit jaar actief in de haven met de dienst tussen Zeebrugge en Göteborg die vier maal per week aanliep. Op het einde van het jaar werd deze frequentie verhoogd naar vijf maal per week. SOL heeft ook nog een verbinding tussen Zeebrugge en Finland (havens Oulo en Kemi), die in de loop van het jaar ook werd verdubbeld. De lading op deze schepen beperkt zich niet tot papier. 2015 is daarmee het jaar waarin de hubfunctie van Zeebrugge voor Scandinaviëtrafieken helemaal is doorgebroken.

Binnen de sector van de roro zorgt de behandeling van nieuwe wagens voor een indrukwekkend resultaat. 2015 kondigde zich aan als een recordjaar en heeft die verwachting weten in te lossen. Nooit eerder behandelde Zeebrugge zo’n hoog aantal nieuwe wagens. Dit betekent ook dat Zeebrugge de leiderspositie als grootste autohaven ter wereld nog verstevigt. Maar liefst 2.427.950 miljoen wagens werden er behandeld in Zeebrugge in 2015. Dit is een stijging van 10,3% ten opzichte van 2014 en 40% ten opzichte van 2012.

In de containersector werden verschillende opmerkelijke calls gemaakt het afgelopen jaar. Het begon al in januari met de CSCL Globe (19.100 TEU) van China Shipping Container Lines, vervolgens de nieuwste grootste schepen van rederij CMA CGM namelijk CMA CGM Kerguelen en CMA CGM Georg Forster (17.772 TEU) en ook de groene containerschepen van rederij United Arab Shipping Container Lines, de schepen UASC Barzan en UASC Al Muraykh (18.800 TEU) meerden aan in Zeebrugge. Ondanks deze recordaanlopen is het de vermindering van de deepsea diensten op Azië en de wijzigingen in de containerallianties die het totale resultaat van de containers bepalen. Zeebrugge ziet de containertrafieken in 2015 uiteindelijk 23,8 procent dalen. (15.624.713 ton) Met het ontstaan van de O3-alliantie (CMA CGM – CSCL – UASC) werden de belangrijkste diensten van de alliantie aan Zeebrugge toegevoegd. Maar de alliantievorming M2 zorgde er dan weer voor dat Maersk en MSC met de moederschepen onze haven verlieten. CMA CGM haalde nadien het feedernetwerk weg en medio 2015 werd de dienst FAL 3 geschorst en daarna opgedoekt, om het hoofd te bieden aan de overcapaciteit. Op de containerterminal van APM Terminals Zeebrugge kwam afgelopen jaar een dienst bij van Containerships Oy. Zij namen Zeebrugge op in hun wekelijkse rotatie tussen het Balticum, het Verenigd Koninkrijk en België. 2016 brengt een consolidatie van de containertrafieken op de APM Terminal in Zeebrugge. Twee CMA CGM-diensten (FAL1 en FAL8) die voorheen werden behandeld op de CHZ-terminal in Zeebrugge, verhuizen naar het Albert II-dok. Naast de reeds bestaande diensten van de APM Terminal Zeebrugge, worden alle containerdiensten behouden en dus op 1 terminal geconcentreerd. Daarenboven werd op het einde van 2015 ook aangekondigd dat er een nieuwe Caraïbische reeferdienst naar Zeebrugge komt. Op 19 januari meert het eerste schip van deze CMA CGM-dienst aan bij APM Terminals Zeebrugge.

Het volume vloeibare bulk stijgt in 2015 met 2,9 procent tot 6.754.093 ton. LNG stijgt 9 procent. Fluxys LNG gunde in april de bouw van een vijfde opslagtank op de LNG-terminal in Zeebrugge aan een Spaans consortium. De nieuwe opslagtank zal een capaciteit hebben van maar liefst 180.000 m³ vloeibaar aardgas. (+50%) De bestaande vier tanks zijn kleiner (3 van 80.000 m³ en 1 van 140.000m³).

De vaste bulk in Zeebrugge ( 1.314.610 ton) neemt 6,3 procent toe door de import van zand en grint. Ook in de agrobulk valt er zowel voor de zee- als binnenvaart een groei te noteren, onder andere door nieuwe investeringen bij Borlix en de start van Depré Storage & Handling in de haven van Brugge.

In het stukgoed is er een daling van 1,6 procent tot 1.173.589 ton) Er wordt minder papierpulp als stukgoed behandeld. Steeds meer komt papierpulp de haven binnen als gecontaineriseerde lading en valt die daardoor buiten de berekening voor het volume stukgoed. Het pas afgesloten contract tussen het Braziliaanse bedrijf Fibria en de Verbrugge terminal zal het stukgoedcijfer het komende jaar opkrikken. Evenals het Yamal-contract (modules installatie) dat al in december werd opgestart.

Het gaat goed met de tewerkstelling in de haven. Er werden afgelopen jaar 94 nieuwe havenarbeiders algemeen contingent erkend. In totaal zijn er 1.575 havenarbeiders. Ten opzichte van 2014 (1.554), is dat een stijging van 1,4 procent. Het totaal aantal shiften eindigde op 296.900, wat 6,5 procent meer is dan ten opzichte van 2014. Er worden voor 2016 ook nieuwe havenarbeiders aangeworven.

In de cruisesector zien we opnieuw een stijging van het aantal cruises. Dit jaar hebben 111 cruiseschepen aangelegd in Zeebrugge met in totaal 471.084 cruisepassagiers (2014: 107 cruises). 2016 belooft ook opnieuw een recordjaar te worden. De rederij AIDA Cruises heeft met hun nieuwe cruiseschip AIDAPrima vanaf april volgend jaar een wekelijkse aanloop op woensdag. Het aantal geboekte cruise-aanlopen voor 2016 bedraagt nu 147. Het afgelopen jaar meerden in totaal 7.888 schepen aan in Zeebrugge. Dat zijn er 168 meer dan vorig jaar en een stijging van 2,2 procent.

Het aantal schepen voor de achterhaven is 2.936, dat is zelfs 6,9 procent meer dan ten opzichte van 2014 en 20% ten opzichte van 2012. De Vlaamse Visveiling NV, die de vismijnen in Zeebrugge en Oostende beheert, had ook een goed jaar.

De Vlaamse Visveiling had afgelopen jaar een omzet van 74,5 miljoen euro, een stijging van 2,3 procent. Ongeveer twee derde van de aanvoer wordt in Zeebrugge aan land gebracht, omwille van de snelle verwerking. Een nieuwe sorteermachine moet volgend jaar het proces nog versnellen. In 2015 werd er een totaal tonnage van 38,3 miljoen ton (-9,9 procent) behandeld.

“2015 is voor vele sectoren een goed jaar geweest, zelfs een jaar van groei. De terugval in de containertrafiek werpt daar echter een schaduw op. Belangrijk is het absoluut record in de autosector, en de tewerkstelling die daaraan is gekoppeld. Ook de sterke groei op Scandinavië maakt ons een echte Scandinaviëhub naast de UK-hub. Voor de toekomst van de haven zijn er ook enkele belangrijke dossiers in ontwikkeling zoals het sluisdossier en de natte verbinding. De sterke stijging van het aantal schepen naar de achterhaven jaar na jaar maakt een tweede sluis heel urgent.” Joachim Coens, gedelegeerd bestuurder Port of Zeebrugge."

Gepost op 8 January 2016

Vorige post: VDAB zoekt instructeur offshore kraanman

Volgende post: Zeebrugge meer dan ooit autohaven

Over deze site

Op deze site vind je jobs en opleidingen in de havensector. Dit is een initiatief van VDAB in samenwerking met de havens van Gent, Antwerpen, Zeebrugge en Oostende.

Partners

Logos Port of Ghent VeGHO Haven van Antwerpen - Port of Antwerp CEPA alfaport Antwerpen Port of Oostende Haven van Zeebrugge VDAB Maatschappij Linkerscheldeoever Logos Talentenstroom - jobs- en opleidingspunt haven en logistiek